Rozbudowa drogi krajowej nr 25 z Koszalina do Konina nabiera realnych kształtów – Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło szczegółowy harmonogram prac obejmujących kolejne odcinki trasy. Droga, kluczowa zarówno dla komunikacji regionalnej, jak i mobilności wojskowej, ma przejść modernizację obejmującą m.in. wzmocnienie nawierzchni, przebudowę skrzyżowań oraz budowę przejść dla pieszych i zwierząt.
Poseł Tomasz Nowak zaapelował w interpretacji do ministrów infrastruktury i obrony narodowej o pilne podjęcie prac nad rozbudową odcinka drogi krajowej nr 25 z Koszalina do Konina. Jak argumentuje, droga pełni istotną funkcję komunikacyjną, łącząc Pomorze Środkowe z centralną częścią kraju. Ma ona także strategiczne znaczenie dla obronności państwa, jako potencjalny korytarz transportowy dla Sił Zbrojnych i sprzętu wojskowego.
– Obecnie DK25, na znacznej części tego odcinka, jest drogą jednojezdniową, często niewystarczającą dla rosnącego natężenia ruchu, w tym ruchu ciężarowego. Z tego powodu często dochodzi do zatorów oraz wypadków, co nie tylko wpływa negatywnie na bezpieczeństwo i jakość życia mieszkańców regionów położonych wzdłuż tej trasy, ale także osłabia potencjał mobilności Sił Zbrojnych RP w sytuacji kryzysowej – zauważył poseł.
W związku z tym, polityk zwrócił się do resortów z pytaniami m.in. o plany wobec rozbudowy DK25 na wspomnianym odcinku oraz też czy ministerstwa prowadzą wspólne działania w zakresie identyfikacji kluczowych korytarzy drogowych istotnych z punktu widzenia obronności państwa.
Co się dzieje na DK25?
Na interpelację odpowiedziało już Ministerstwo Infrastruktury w osobie sekretarza stanu – Stanisława Bukowca. Jak zaznaczył wiceminister, resort, wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, na bieżąco podejmuje działania polegające na rozbudowie dróg krajowych w Polsce – w tym również DK25.
– Droga krajowa nr 25 na odcinku od Bobolic do Konina została podzielona na kilka pododcinków realizacyjnych, które w znacznej części są obecnie na zaawansowanym etapie prac przygotowawczych. Zakres prac na przedmiotowych odcinkach polega na rozbudowie drogi, wymianie nawierzchni, wzmocnieniu konstrukcji do 115 kN/oś, rozbudowie lub przebudowie skrzyżowań, przebudowie obiektów inżynierskich, budowie przejść dla zwierząt, budowie ekranów akustycznych, zatok autobusowych, budowie przejść dla pieszych i dróg dla pieszych i rowerów – objaśnił.
Wiceminister przedstawił również szczegółowe dane z harmonogramów prac na DK25:
- Bobolice – Porost (woj. zachodniopomorskie) - od km 0+950 do km 6+200, planowana data rozpoczęcia: maj 2028 r., planowana data zakończenia: wrzesień 2030 r.;
- Porost – Sępolno Małe (zach-pom.) - od km 6+200 do km 10+700, sierpień 2028 – październik 2030 r.;
- Sępolno Małe – obwodnica Białego Boru (zach-pom.) - od km 10+700 do km 16+200, maj 2028 – wrzesień 2030 r.;
- Człuchów – granica województwa (pom.) - od km 64+678 do km 74+217, luty 2024 – marzec 2026 r.;
- Obwodnica Czluchowa w ciągu DK22 i DK25 (pom.) - od km 57++400 do km 67+600, 2028-2031;
- Kamień Krajeński – Sępólno Krajeńskie (woj. kujawsko-pomorskie) - od km 84+405 do km 90+540, kwiecień 2029 – grudzień 2030 r.;
- Obodowo – Mąkowarsko (kuj-pom) - od km 106+850 do km 116+100, lipiec 2025 – lipiec 2027 r.;
- Mąkowarsko – Buszkowo – (kuj-pom) - od km 115+570 do km 120+400, marzec 2027 – lipiec 2028 r.;
- Buszkowo (kuj-pom) - od km 120+400 do km 125+000, kwiecień 2027 – listopad 2028 r.;
- Buszkowo – Koronowo (kuj-pom.) - od km 125+000 do km 128+200, kwiecień 2027 – czerwiec 2028 r.;
- Koronowo – Stopka (kuj-pom.) - od km 128+200 do km 134+000, maj 2027 – listopad 2028 r.;
- Stopka – Tryszczyn (kuj-pom.) - od km 134+000 do km 138+500, marzec 2028 – październik 2029 r.;
- Ślesina – Mikorzyn (woj. wielkopolskie) - od km 230+138 do km 232+895, maj 2020 – czerwiec 2029 r;
- Mikorzyn – Konin (wlkp.) - od km 232+895 do km 234+581, styczeń 2027 – grudzień 2027 r.
Stanisław Bukowiec odniósł się również do kwestii budowy obwodnicy Konina, informując, że nie są prowadzone żadne prace nad jej budową, ponieważ Konin jest miastem na prawach powiatu – tak więc na terenie miasta, koszty realizacji takiego przedsięwzięcia ponosi prezydent miasta.
W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych przewidziano jednak jeszcze rozbudowę DK25 poniżej Konina do Ostrowa Wielkopolskiego. Na odcinku Konin – Kokanin, podzielonym na trzy odcinki realizacyjne, ogłoszono już przetargi, a zawarcie umów przewidziano jeszcze na 2025 rok. Lata budowy to z kolei 2027 – 2029. W ramach Programu budowy 100 obwodnic przewidziano z kolei budowę obwodnicy Kalisza w ciągu DK25, a planowane lata budowy to 2027 – 2030.
Współpraca dla bezpieczeństwa
Wiceminister przedstawił również zasady współpracy resortów obrony narodowej i infrastruktury.
- Prowadzone są wspólne działania na rzecz identyfikacji kluczowych korytarzy transportowych niezbędnych z punktu widzenia obronności Państwa oraz zapewnienia mobilności wojsk sojuszniczych. Prowadzone działania mają na celu diagnozę stanu sieci m.in. drogowej oraz planowanie niezbędnych inwestycji czy remontów, które poprawią np. nośność i wymiary obiektów inżynieryjnych. Planowane działania wpisują się w perspektywę finansowania wspólnotowego zadań obronnościowych m.in. z Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności czy spodziewanej puli Military Mobility w ramach instrumentu CEF – przekazał.
Na koniec podkreślić jeszcze, że resort infrastruktury systematycznie dostosowuje technicznie całą sieć do przenoszenia najcięższego ruchu ciężarowego, o dopuszczalnym nacisku 11,5 t/oś., co pozwoli na wykorzystywanie sieci również do celów mobilności wojskowej.